JB Diesch
JB Diesch en de babbelaar zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Al vanaf 1892 bakt deze familie de babbelaar en het recept werd van vader op zoon overgedragen. Eerst in een winkel aan de Herenstraat, daarna vanuit een winkel aan de Lange Burg en vervolgens, na de tweede wereldoorlog, in de bakkerij achter de winkel aan de Markt van Middelburg. Die winkel is in de originele staat bewaard gebleven. De bakkerij werd verplaatst naar Koudekerke, daar worden de JB Diesch babbelaars nog steeds gebakken.
1820 - De suikerbakker
Even een stukje geschiedenis; het verhaal van JB Diesch begint namelijk al in 1820! Toen openende Cornels Felix Diesch, oorspronkelijk afkomstig uit Zwitserland, een winkel in suikerwerken aan de Herenstraat te Middelburg. Of hij daar al babbelaars maakte en verkocht dat kunnen we niet met zekerheid zeggen, wel dat daar de basis werd gelegd voor het bedrijf JB Diesch dat nu nog steeds Echte Zeeuwse Boterbabbelaars maakt.
1892 - Een belangrijk jaartal
Wat we uit de overlevering zeker weten is dat JB Diesch sinds 1892 babbelaars bakt en verkoopt. Vanuit hun bakkerij “In den Zoeten Inval” genaamd, kookten ze de babbelaars zoals dat nu nog steeds gebeurt. Ze worden met goud bekroond. Diesch koopt in 1924 tweedehands machines, die oorspronkelijk uit 1800 stammen, om de babbelaars mee te maken. Die worden nog steeds gebruikt bij het ambachtelijk vervaardigen van de babbelaars.
Op het schild dat vroeger aan de winkelpui hing staat;
“In t quaet te vallen is eerst zoet.
Doch het verandert ras in roet
Maar deze inval kan yder geryven
Gy geeft geld ik waar
Elk kan hier eerlyk blyven”
Hetgeen zoveel wil zeggen als “eerlijk duurt het langst” En eigenlijk geldt deze spreuk na al die jaren nog steeds!
1925 - Het eerste blikje
De laatste JB Diesch volgde zijn over overgrootvader in 1925 op en zat destijds met zijn winkel aan de Lange Burg. Grote stopflessen vol handgemaakte babbelaars stonden op de toonbank. In 1925 komt het eerste blikje met de afbeelding van een boerin in Zeeuwse Klederdracht op de markt, waarin de babbelaars verpakt worden. Een groot succes bij Zeeuwen, toeristen en verzamelaars. De etalage van JB Diesch schijnt door een aantrekkelijke uitstalling van de blikjes, zeker rond de feestdagen, een ware publiekstrekker te zijn geweest.
1940 - De noodwinkel
Op 10 mei 1940 wordt het centrum van Middelburg zwaar gebombardeerd. In 1945 betrekt JB Diesch eerst een noodwinkel en daarna een geheel nieuwe winkel aan de Markt. Daar zit nog steeds een winkel van JB Diesch met, hoe kan het ook anders, veel babbelaars, blikjes en inmiddels ook de verschillende JB Diesch chocoladerepen. De zaak wordt in 1964 over gedaan aan de familie Christiaansen. Bas Christiaansen is nog steeds de babbelaar bakker en kookt in de bakkerij te Koudekerke op een ambachtelijke manier nog steeds de babbelaars.
2011 - Een nieuwe wind
In 2011 neemt Wouter Nolen het bedrijf van Bas Christiaansen over. Er komen nieuwe innovaties; nieuwe blikjes en repen chocolade zoals de JB Diesch reep met stukjes babbelaar die meteen een doorslaand succes zijn. Niet alleen door de combinatie van de volle Belgische Fairtrade chocolade en de stukjes echte babbelaar; het nieuwe logo van een Zeeuws meisje wat er op staat is ook aantrekkelijk en herkenbaar. Daarnaast komen er HeartBreak repen op de markt die internationaal aanslaan. De Zeeuwse Hartjes repen met een boerenbonten verpakking zijn vooral in Zeeland erg gewild. Het blik dat in 2013 uitkomt ter ere van de kroning van Koning Willem-Alexander en Koningin Maximà, is een collectors item.
2018 - Wedstrijd
In september 2018 schrijft JB Diesch een wedstrijd uit onder leerlingen van Food Lab Zeeland by Scalda om ‘de Zeeuwse babbelaar van de toekomst’ te ontwikkelen en komt er in oktober een ‘Limited Edition’ blikje op de markt. Ook de website wordt geheel vernieuwd. Tegelijkertijd verschijnt er een boek over de Zeeuwse babbelaar met, naast verhalen over de bakkers die vroeger in Zeeland blikjes met babbelaars maakten en verkochten, herinneringen van mensen die op de blikjes van weleer staan afgebeeld en diverse recepten van Zeeuwse chef-koks en de (winnende) recepten van de Food Lab Zeeland leerlingen.
2019 - Nieuwe producten
Een van de winnende recepten van de FoodLab Zeeland studenten leidt tot het maken van de Zeeuwse Zeebonken die begin 2019 op de markt komen, gemaakt van babbelaar-fudge met zeezout. Ze zijn vanaf het eerste begin een succes. In juni 2019 ontvangt JB Diesch het Zeker Zeeuws certificaat voor de echte Zeeuwse babbelaars en de Zeeroop; een biologische Zeeuwse siroop, ontwikkeld met Conny Schoenmaker, in 4 smaken die JB Diesch medio 2020 onder de naam SEAROOP op de markt brengt
2020 - SEAROOPⓇ - 100% Bijzonder
In maart 2020 introduceert JB Diesch vier Zeeuwse Biologische limonadesiropen onder de naam SearoopⓇ. Searoop is gemaakt van verse duinkruiden, botanische kruiden en versgeperst appelsap van biologische appels. Dat geeft niet alleen extra smaak, dat maakt ook dat er minder suiker in de Searopen zit. Door deze kruiden onstaan er gelaagde smaken die een prima basis vormen voor een lekker drankje.
Het is dan ook 100% Bijzonder!
Searoop is verkrijgbaar in de volgende smaken:
Duindoorn/Meidoorn/Salie; Zwarte bes/Lavendel/Roos; Rabarber/Zeevenkel/Zeekraal; Rozemarijn/Citroenmelisse/Tijm
Searoop is lekker met (bruis)water, in een mocktail, cocktail of te gebruiken als dressing in een salade of in een dessert. Searoop is meteen een doorslaand succes en inmiddels in veel (biologische) winkels verkrijgbaar in Nederland en België.
2021 - nieuwe smaken
JB Diesch breidt het aantal smaken uit en in juli 2021 zijn er twee nieuwe smaken op de markt
Kweepeer/Rozenbottel/Wilde Passiebloem
Vlierbloesem/Maarts viooltje/Klaproos
Searoop is inmiddels in heel Nederland verkrijgbaar onder meer bij Ekoplaza’s en Marqt, G&W winkels en diverse (boerderij) winkels.
In september 2021 verhuist JB Diesch naar een groter pand aan de Kleverskerksejaagpad 22 in Middelburg omdat de oude locaties te klein worden.
Onderdeel van het pand is een echte Searoopbar. Te bezoeken op afspraak.
JB Diesch is vanaf september een een samenwerking gestart met KRNWTR+, een Social Enterprise die taps maakt en verkoopt met plat en bruis water waarop de Searopen kunnen worden aangesloten en meteen mee gemixt worden. Speciaal hiervoor zijn er ‘Bag in Boxes’ ontwikkeld van 5 liter.
2022- Magnolia, Jeneverbes, Gember, een Babbelaar Stout bier met Dutch Bargain en en nieuw doosje!
Naast dat er in de loop van 2022 kleine flesjes Searoop 250 ml. verkrijgbaar zijn, breidt het aantal smaken Searoop zich verder uit met de Magnolia, Jeneverbes, Gember smaak.
Samen met Dutch Bargain uit Groede wordt er een blikje Babbelaar Stout bier ontwikkeld, in, hoe kan het ook anders, een blikje dat er uit ziet als een blikje babbelaars.
Er komt een nieuw vormgegeven doosje op de markt met babbelaars en babbels (oktober) onder de naam Hollandse Mix. Dit is meteen een succes.
Blikjes Searoop Soda (ready to drink) worden ontwikkeld voor voorjaar 2023
2023
De blikjes Searoop Soda (ready to drink) komen in april op de markt in twee verschillende smaken. Vlierbloesem/Maarts viooltje/Wilde Passiebloem en Duindoorn/Meidoorn/Salie.
Ondertussen wordt er hard gewerkt aan de ontwikkeling van twee nieuwe Searoop smakenl Rood Fruit en IceTea
Steeds meer horeca bedrijven nemen Searoop op en inmiddels is Searoop op steeds meer plaatsen verkrijgbaar, door heel Nederland.
Aan verdere uitbreiding in België en Duitsland wordt hard gewerkt.